Mămăligă (à la domnu-tata-lu'-Mazi)

Da, mamaliga. Adevărată, simplă şi cinstită, cum se face in Moldova. De-a lungul timpului, mai ales pe vremea cand mancam doar in cârciumi, am avut parte de niste scursuri moi si anemice de nici nu vreau sa-mi amintesc. De asemenea, multi prieteni au incercat sa-mi explice ca ei sunt superman si fac mamaliga in 3 minute. Total gresit - pentru mine, mamaliga e doar aia facuta in ceaun, fiarta bine, tare si indesata de-o tai cu aţa (nu că am mai face asta, dar am putea..). Si chiar daca am fost impresionata de polenta cu mascarpone si spanac cu care m-a rasfatat Ioana, de mamaliga-terina cu legume a lui Cookie si de cea pe care mi-a facut-o odată Gabi, de-am mancat din ea trei zile, niciuna n-o depaseste pe-a lu' tata. Asa sa stiti :))

Asa ca, la insistentele lui, I give you adevarata, unica, inegalabila mamaliga de Moldova :)). Citez din poveţele părinteşti:


Axiome:
- mamaliga se face in ceaun, nici vorba de improvizatii (cratita, ibric, oala etc)
- mamaliga e cu atat mai buna cu cat ii alocam timp (aproximativ o ora)
- faina ideala de folosit e un amestec de faina grisata cu cea macinata natural (se gaseste si in comert)
Cum se face:
- se pune la fiert apa, cate o cana pentru fiecare gura flamanda
- se adauga sare apreciind dupa numarul de cani
- se asteapta pana cand fierbe apa
- se adauga malai cu mare grija mestecand in acelasi timp.
Acesta este momentul cel mai important al retetei. De ce? Daca nu se amesteca se pot forma cocolase si va trebui sa le eliminam la fina, mestecand.
Daca punem prea multa faina nu e bine deloc, practic se compromite reteta nelasand posibilitatea malaiului sa fiarba.
Atentie - se pune faina oprindu-ne intotdeauna mai devreme decat am crede, deoarece malaiul se umfla intr-un minut si trebuie sa ramana semifluid ca sa fiarba. Deci, e indicat sa punem mai putin malai.
- asteptam si mai putem adauga pana la o consistenta care sa permita fierberea
- se lasa sa fiarba 10-20 de minute, dupa care se presara pe deasupra faina, intr-un strat consistent. aceasta faina se va coace fara apa
- dupa inca 10-20 de minute te apuci si mesteci mamaliga, tot cam atata timp. se obtine o mamaliga cu atat mai vartoasa cu cat insistam sa o tinem pe foc la mestecat
- cand hotaram sa ne oprim, luam lingura sau facaletul si-l muiem in apa modeland mamaliga, indepartand-o de peretii ceaunului
-se rastoarna mamaliga imediat ce o ridicam de pe foc, atunci se va desprinde usor de pa ceaun si va cadea pe fundul din lemn sau pe o farfurie intinsa. Ce ar mai fi de adaugat e ca, pe langa minunata mamaliga de Moldova, exista si fantasticul bors de cartofi de aceeasi provenienta, pe care-l face doamna-mama-lu'-Mazi, aromat cu patrunjel si leustean - un vis. Trebuie neaparat mentionat acest aspect pentru ca, intr-un interviu* acordat site-ului Dietetik, copilul nerecunoscator a uitat sa zica ca de fapt borsul e teh shit - fara mamaliga mai putem trai, ca avem carbohidrati si sub forma de paine neagra cu coaja groasa yumm slurp, dar fara bors de cartofi.. nush ce sa spun...

Acum ca mi-am rezolvat si problemele de familie in public, pot sa dorm linistita :))

*recitind acum articolul, imi e foarte clar ca bat campii ca un elefant scapat pe islazul cu lucerna, asa ca don't bother pointing that out, thank you :) si-i multumesc Andreei ca a editat cu rabdare aberatiile.

Etichete: ,