Israel: Tel Aviv


Daca Ierusalim e Holy City, cu siguranta Tel Aviv este Sin City. Kippa este schimbata pe ochelari de soare, iar sinagogile si mormantul sfant – pe restaurante conceptuale si cluburi de noapte. Si ghici in care dintre orase mi-a placut mai mult ;-))

Capitala culturala a Israelului, veche doar de putin peste 100 de ani (sau, ma rog, 7.600 daca pui la socoteala si Jaffa – partea veche a orasului) s-a dovedit a fi exultanta si coplesitoare, plina de viata si niciodata plictisitoare. In mod clar concureaza Berlinul la cool factor & aglomeratie de hipsteri si Miami la nightlife. In plus, are vreo 12 muzee si o gramada de galerii de arta. Iar restaurantele... ooooh, restaurantele ! Deci my kind of city.

Tel Aviv e ca un supermarket deschis 24/24, 7/7. Gasesti de toate si e loc pentru toata lumea. E orasul in care plaja "separata", unde vin evreii ortodocsi si care are zile diferite pentru femei si barbati, e la 50 de metri de plaja gay, urmata apoi de altele pentru surferi, hippioti si hipsteri, dar si domnisoare cu designer bags.

Daca in Ierusalim ai putea petrece multe zile vizitand situri istorice si muzee, impiedicand-te peste tot de hoarde de turisti, principale atractii din Tel Aviv pot fi punctate in doar vreo doua zile. Si apoi te poti relaxa in restaurante, baruri, sau pe strazile care duc spre Mediterana.

Si intr-o tara in care totul pare a fi suspus controversei si contestarilor, unde fiecare piatra este coplesita de valori simbolice, tavalita in religie, istorie, trecuta prin sacrificii si sange, Tel Aviv e o gura de aer proaspat in mijlocul a toate acestea. E o capitala a haosului urban, plin de normalitate, un oras al plajelor, cafenelelor, galeriilor de arta, ambuteiajelor, boutique-urilor de designer si, nu in ultimul rand, al distractiei.

Ce-i drept, o mica parte din turistii care ajung in Israel fac din Tel Aviv principala destinatie, insa daca vrei sa vezi si, nu in ultimul rand, sa intelegi ce reprezinta statul format acum 66 de ani, dar cu o istorie veche de mii de ani, metropola de la malul Mediteranei este o escala necesara.

Greu de spus ce mi-a placut cel mai mult – amestecul de culturi, salata de patrunjel de la micul dejun, contrastele pe care le intalnesti la fiecare colt de strada, soarele care apune direct in mare sau capsunile parfumate si curmalele zemoase. In doar o zi petrecuta in Tel Aviv am trecut din portul antic din Jaffa, frumos restaurat si intesat de mici galerii si magazine care vand obiecte de artizanat, in galagioasa piata Carmel din cartierul Yemenit. Am strabatut bulevarde largi, umbrite de sicomori, ficusi si palmeri si am ajuns pe malul Mediteranei, unde in aerul sarat se intindeau mici carciumi de-a lungul falezei. Am descoperit piata Hanamal, primul farmers market din Israel, am  luat masa la unul dintre cele mai bune restaurante pe care le-am intalnit in ultimii ani si seara am mers din club in club ca sa inteleg de ce viata de noapte din oras este atat de laudata. Am descoperit eleganta frumoaselor cladiri Bauhaus (aproximativ 4.000 in total) in Lel Tel Aviv, locul in care orasul a inceput sa creasca, in urma cu mai bine de 100 de ani, atunci cand evreii au plecat din Jaffa.

(Tel Aviv s-a nascut in 1906, cand 66 de familii de evrei care traiau in Jaffa au cumparat 60 de pogoane de pamant prin Jacobus Kann, cetatean olandez, care le-a inregistrat in numele lui pentru a evita prohibitia turca care le interzicea evreilor sa cumpere pamant. Astfel, in aprilie 1906, cele 66 de familii s-au adunat pe duna de nisip pe care o cumparasera si au tras la sorti parcelele de pamant. In acelasi an, cinci strazi principale au fost construite, un sistem de canalizare si 66 de case. Pe 21 mai 1910, a fost adoptat numele de Tel Aviv – colina primaverii.)

Au urmat ani de saracie, greutati, dar si de prosperitate – toate acestea oferind acum multiple straturi de civilizatie contrastanta.

How To 

Eu am ajuns la Tel Aviv cu Wizz Air, care aterizeaza dimineata, deci nu pierzi ziua :-) Zborurile incep de la 229 lei (vezi aici).

Cat despre hotel - am stat la Dan Tel Aviv, pe malul Mediteranei, dar am vazut o gramada de hoteluri boutique foarte cool si in alte zone ale orasului.

In ce priveste transportul, n-am apucat sa merg cu autobuzul, dar am inteles ca reteaua e bine pusa la punct. O plimbare cu taxiul prin oras e cam 20-30 de shekeli (ceea ce inseamna cam tot atatia lei – paritatea e de 1,04 shekeli la 1 leu), dar cum orasul e relativ mic, vremea e frumoasa (weekendul asta au fost cam 18-22 de grade!) si peste tot gasesti biciclete de inchiriat, eu as zice sa incerci varianta asta.

Maine va povestesc despre una dintre piete. (Si cand spun “povestesc”, de fapt inseamna ca va arat poze. I’m lazy like that)

Etichete: , , , , ,