Mazilique ♥ Taiwan


Omleta de stridii, coaste dulci-acrisoare, salata de meduza – cum suna? Eu le-am testat acum un an pe vremea asta, experimentand bucataria traditionala taiwaneza direct pe insula. Timp de o saptamana am avut parte de surprize delicioase. Si m-as intoarce oricand ca sa o iau de la capat.

Pentru ca daca vrei sa treci prin intregul spectru al traditiilor culinare chineze, Taiwan iti poate oferi aceasta experienta. Concentrate pe insula vei gasi delicioase exemple ale unor bucatarii exotice – de la restaurante elegante cu meniuri rafinate la piete de noapte in care poti lua masa cot la cot cu localnicii.

Ziua buna se cunoaste de dimineata 

Dupa un zbor de 13 ore Viena-Taipei, am ajuns in capitala la timp pentru a lua micul dejun. Mi-am lasat bagajele in camera de hotel si am coborat rapid, nerabdatoare pentru un prim contact cu o bucatarie complet straina mie. Nu mica mi-a fost mirarea cand am ajuns in restaurantul hotelului Palais de Chine, unde, nedormita deja de prea mult timp, m-am simtit pierduta in fata celor peste 100 de feluri de mancare care erau aliniate de-a lungul mai multor bufeturi, din care am reusit sa identific doar bacon (si orez – dar acest fel, dupa cum aveam sa aflu, iti poate rezerva multe surprize). Brusc, oboseala mi-a disparut si m-am bucurat de noua provocare: am luat la rand platourile. Cand am ajuns la masa am constatat ca alesesem o varietate de toppinguri menite pentru congee, un fel de mancare preparat din orez si apa.

Incercarea numarul doi de umplere a farfuriei s-a terminat cu un bol de supa laksa cu taietei si fructe de mare. La recomandarea bucatarului, am presarat deasupra si niste alune prajite, sarate si tocate marunt. Dupa mintea mea, am adaugat felii de ardei iute si un strop de zeama de lime. Cred ca a fost prima data cand am mâncat supa la micul dejun.

La piata 

Daca in Romania pietele sunt pustii seara, in Taiwan (ca de altfel mai peste tot in Asia) lucrurile stau invers: odata cu lasarea serii atmosfera se anima. Indiferent in ce oras am ajuns, am cautat pietele de noapte pentru a descoperi felurile  traditionale, preparate chiar sub ochii mei. Una dintre cele mai faimoase piete este cea din orasul Keelung (in apropiere de Taipei) – intinsa de-a lungul si de-a latul mai multor strazi, aceasta zona a devenit faimoasa pentru mancarea delicioasa inca de pe vremea ocupatiei japoneze. Cu toate ca sunt standuri deschise si in timpul zilei, noaptea este momentul in care locul prinde cu adevarat viata.

Intr-o astfel de piata am incercat stinky tofu (unul dintre felurile de mancare preferate ale taiwanezilor), omleta de stridii sau stir-fry de peste cu alune si legume murate, coaste de porc tavalite-n sosuri, calamari crocanti, creveti imensi si bubble tea (o bautura pe baza de ceai, amestecata cu lapte si boabe de tapioca).

De neratat 

Sunt cateva destinatii foodie de neratat intr-o vacanta taiwaneza: trebuie sa incerci bucataria hakka (eu am ajuns sa o testez din intamplare, intrand intr-un restaurant care avea meniul complet in mandarina si lasandu-ma pe mainile chelneritei care nu vorbea o boaba de engleza – in final, n-am regretat); neaparat sa ajungi intr-un restaurant indigen si sa iei masa la DinTaiFung, in Taipei. Acesta este cel mai celebru (dar si delicios) loc unde poti manca xiaolong bao (un fel de galusti umplute, dar nu seamana cu nimic din ce-mi pregatea bunica). Umplute cu carne de porc, creveti, pasta de fasole sau chiar foie gras si trufe, toate pe care le-am gustat au fost exceptionale (nu degeaba restaurantul din Hong-Kong al acestui lant a primit o stea Michelin), iar serviciul – impecabil.

Un alt punct care merita bifat in Taiwan este ceaiul cultivat chiar aici – oolong m-a impresionat suficient cat sa ma intorc in Romania cu provizii serioase.

Lasand insa la o parte mesele spectaculoase, cu peste 12 feluri de mancare, daca ajungi in Taipei, nu rata Muzeul Palatului National, care gazduieste cea mai mare colectie de arta chineza din lume si viziteaza templele din orase precum Lukang si Tainan.

Toamna tarzie si primavara timpurie ar fi momente bune sa-ti programezi vacanta, cand temperaturile si umiditatea sunt in limitele normale. Odata ce ajungi acolo vei afla de ce Taiwan e denumit de secole Ilha Formosa (insula frumoasa).

Etichete: ,